چه عواملی بر مقاومت تیرآهن 14، 16،18 تاثیرگذارند؟

چه عواملی بر مقاومت تیرآهن 14، 16،18 تاثیرگذارند؟

به‌کارگیری مصالح و تیرآهن درست در ساخت ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورت استفاده از تیرآهن نامناسب یا مصالح نامناسب، امنیت کلی ساختمان با خطر روبرو می‌شود ممکن است در برابر حوادث ناگوار آسیب‌پذیرتر باشد. نکته دیگری که در خصوص اهمیت تعیین مقاومت تیرآهن 14، 16،18 وجود دارد، این است که به دلیل نوسان قیمت تیرآهن در مشهد و با توجه تفاوت قیمت قابل توجه انواع تیرآهن‌ها، استفاده از تیرآهن و به طور کلی مصالح نامناسب ممکن است از نظر اقتصادی نیز چندان به صرفه نباشد.

در این مقاله، با عوامل مؤثر بر مقاومت تیرآهن و تحمل بار آن و مقاومت تیرآهن 14، 16،18 آشنا خواهیم شد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. همچنین اینجا می توانید از عوامل موثر بر قیمت تیرآهن در مشهد آگاهی کامل پیدا کنید.

عوامل مؤثر بر مقاومت تیرآهن 14، 16،18 و تحمل بار تیرآهن

با به‌دست‌آوردن شناخت دقیقی از عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار بر مقاومت تیرآهن، می‌توان میزان تحمل بار و مقاومت تیرآهن 14، 16،18 را به طور دقیق محاسبه کرد. فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارند که باعث افزایش یا کاهش مقاومت تیرآهن‌ها می‌شوند. مثلاً اگر به قابلیت ضد زنگ بودن تیرآهن توجهی نشود تیرآهن‌ها به شکل درستی در مقابل زنگ زدگی تجهیز نشده باشند بعد از مدتی با اکسید شدن توان تحمل بار خود را از دست می‌دهند. در این بخش به معرفی تعدادی از عوامل و فاکتورهایی که بر تحمل بار تیرآهن و در نتیجه مقاومت تیرآهن 14، 16،18 تاثیرگذارند، می‌پردازیم. تعدادی از این فاکتورها عبارتند از:

  • میزان بار وارده بر تیرآهن
  • نوع تیرآهن و تناسبش با سازه
  • مقاوم‌بودن در برابر زنگ‌زدگی
  • کیفیت تولید تیرآهن و استانداردهای رعایت شده توسط تولیدکننده
  • نوع کاربری تیرآهن
  • تعداد تیرآهن مناسب به‌کاررفته در ساختمان

علاوه بر موارد ذکر شده شاخص‌هایی مانند وزن ابعاد و سایز تیرآهن‌ها نیز در میزان تحمل بار آنها مؤثر است. در تیرآهن‌های با سایزهای پرکاربرد مانند ۱۴، ۱۶ و ۱۸ وزن متغیر است؛ و با تغییر ابعاد و وزنی تیرآهن استحکام و استقامت آن نیز تغییر می‌کند. به‌عنوان‌مثال کارایی تیرآهن ۱۴ با تیرآهن ۱۸ متفاوت است. اولی به دلیل وزن کمتر و مقاومت کمتر در نقاط ظریف‌تر سازه و جاهایی که کمتر تحت‌فشار قرار دارد استفاده می‌شود؛ اما تیرآهن ۱۸ در سازه‌های بزرگ و چندطبقه و عظیم‌تر کاربرد دارد.

فرمول محاسبه تحمل بار تیرآهن

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره کردیم عوامل متعددی در میزان تحمل بار و مقاومت تیرآهن 14، 16،18 نقش دارند و تحمل بار تیرآهن با توجه به سایز ابعاد و وزن آن و استانداردهای به کار رفته در تولید آن، متغیر است. به عنوان مثال به هر میزان که سطح مقطع و ضخامت تیرآهن بیشتر باشد به همان میزان نیز تحمل بار افزایش پیدا می‌کند. برای اطلاع از مقاومت و میزان تحمل بار انواع تیرآهن‌ها، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را از آن استخراج کنید.

محاسبه مقاومت خمشی تیرآهن

برای به‌دست‌آوردن مقاومت خمشی تیرآهن و محاسبه آن اجرای آزمون خمش ضروری است. آزمون خمش آزمونی است که به‌منظور محاسبه مقاومت خمشی تیرآهن و مطابق شرایط استاندارد ملی ایران با شماره ۱۰۱۶ انجام می‌شود. توجه به این نکته مهم است که بعد از اجرای آزمون خمش به‌هیچ‌عنوان نباید هیچ‌گونه ترک‌خوردگی شکستگی و خم‌شدگی در تیرآهن مشاهده شود. محاسبه مقاومت خمشی یکی از روش‌های پی‌بردن به مقاومت تیرآهن 14، 16،18 است.

مقاومت تیرآهن 14

تیرآهن‌های ۱۴ اگرچه مقاومت بالاتر و وزن بیشتری نسبت به تیرآهن‌های ۱۲ دارند؛ اما بااین‌وجود هنوز هم مقاومت آنها به حدی نیست که از این تیرآهن‌ها در پروژه‌های سنگین و سازه‌های سنگین استفاده شود. کارخانه‌های مختلف تیرآهن ۱۴ را در سه مدل سبک متوسط و سنگین تولید می‌کنند. با افزایش وزن این مصالح مقدار تحمل بار آنها نیز به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر مقاومت تیرآهن ۱۴ می‌توان به مواد اولیه این تیرآهن و کارخانه تولیدکننده آن اشاره کرد.

مقاومت تیرآهن 16

تیرآهن ۱۶ در دسته محصولات سنگین قرار گرفته و مقاومت و تحمل بار بسیار بالایی دارند. طول جان در تیرآهن ۱۶ در مقایسه با تیرآهن‌های ۱۴ بیشتر است و به همین علت یک تیرآهن ۱۶ به طول ۱۲ متر، به طور تقریبی ۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد. کاربرد تیرآهن ۱۶ در ساخت سازه‌های عظیم و در ستون‌های اصلی و قسمت‌هایی از ساختمان است که نیاز به تحمل بار بسیار زیاد و قابل‌توجهی دارد. پیراهن‌های ۱۶ جزو محصولات بسیار قدرتمند و با مقاومت بالایی محسوب می‌شوند و قابلیت تحمل بار اصلی ساختمان را دارند

البته لازم به ذکر است که این تیرآهن‌ها هنوز نسبت به تیرآهن‌های ۱۸ مقاومت کمتری دارند. در بخش بعدی با ویژگی‌ها و مقاومت تیرآهن ۱۸ آشنا خواهیم شد.

مقاومت تیرآهن 18

از میان سنگین‌ترین محصولات و مصالحی که در ساخت ساختمان به کار می‌روند می‌توان به تیرآهن‌های ۱۸ اشاره کرد. به دلیل مقاومت و تحمل بار بسیار بالای این تیرآهن‌ها، کاربرد عمده آنها در سازه‌های بسیار بزرگ و عظیم و چندطبقه و همچنین ساخت ستون‌های اصلی است. میانگین وزن یک تیرآهن ۱۸ با طول تقریبی ۱۲ متر چیزی در حدود ۲۲۵ کیلوگرم است. تیرآهن ۱۸ به‌راحتی توانایی تحمل بارهای اصلی و فشارهای وارد شده به ساختمان‌های بزرگ را دارد و می‌تواند آن را به فونداسیون و زمین انتقال بدهد.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور اجمالی به بررسی اهمیت تعیین مقاومت تیرآهن 14، 16،18 پرداختیم و عومال موثر بر تحمل بار و مقاومت تیرآهن را ذکر کردیم. در ادامه نیز خصوصیات و ویژگی‌های هر یک از تیرآهن‌های 14، 16 و 18 را نیز بررسی کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *